De aanleg van de spoorweg en de bouw van het Leerdamse stationsgebouw (1883)

In 1860 werd besloten tot de staatsaanleg van een spoorlijn tussen Utrecht, Culemborg, Geldermalsen, 's-Hertogenbosch en Boxtel. Vijftien jaar later wordt het begin gemaakt van de aanleg van het gedeelte Elst-Dordrecht. 

Het traject tussen Elst en Geldermalsen opende op 1 november 1882, het traject tussen Geldermalsen en Gorinchem op 1 december 1883 en het traject tussen Gorinchem en Dordrecht op 16 juli 1885.

Het stationsgebouw van Leerdam is tegelijkertijd in gebruik genomen. Het is een kleinere versie van het station Sliedrecht en ook lijkt het op het oude station van Hardinxveld-Giessendam en Beesd. De stationsgebouwen zijn waarschijnlijk een ontwerp van architect Marie Antoine van Wadenoyen.


3662-3665 Station Leerdam, hoofd- en nevengebouw (bestek 790 SN), z.j., Het Utrechts Archief
















Bekapping en marquise, 3662-3665
Station Leerdam, hoofd- en nevengebouw
(bestek 790 SN), z.j., 
Het Utrechts Archief
















Het symmetrische stationsgebouw bestaat uit een centraal, vierkant gedeelte met twee verdiepingen. Het dak van het gebouw is een schilddak met haaks een zadeldakje. De twee rechthoekige vleugels aan weerszijden bestaan uit een verdieping. In het centrale deel bevinden zich loketten.

In het hoge middengedeelte is de woning van de stationschef. 

Doorsnede, 959 Nederlandse spoorwegen: tekeningen infrastructuur en tekeningen objecten,
Het Utrechts Archief


De aanleg van de spoorweg had heel wat voeten in de aarde. 

Het lijngedeelte Geldermalsen-Gorinchem is aangelegd door de firma's G. Dekker te Dordrecht en G. Wolzak uit Feijenoord voor het bedrag van 1.676.800 gulden. 

Door de krantenberichten is de vordering te volgen:













Nieuwe Gorinchemse Courant, 7-6-1876



















Nieuwe Gorinchemse Courant, 11-10-1879












 Nieuwe Gorinchemse Courant, 25-10-1879










Advertentieblad, 19-3-1880











Nieuwe Gorinchemse Courant, 23-6-1880









Advertentieblad, 8-7-1881


































Nieuwe Gorinchemse Courant, 18-8-1881














Arnhemsche Courant, 19-9-1882




























































Nieuwe Gorinchemsche Courant, 9-11-1882










































































Nieuwe Gorinchemsche Courant, 14-10-1883























































































Nieuwe Gorinchemse Courant, 25-10-1883








P.M. van Gent schrijft in zijn 'Leerdam door de eeuwen heen': "Op 1 december 1883 was er feestvreugde in de Leerdam, omdat toen de spoorlijn Dordrecht-Geldermalsen werd geopend." 

Dordrecht was nog niet bereikbaar, maar feest werd het wel! Hieronder zien we het feestprogramma:











































Nieuwe Gorinchemse Courant, 29-11-1883



Leerdam heeft straks een verbinding met Dordrecht en Rotterdam, en via Geldermalsen, Tiel en Nijmegen, tot Duitsland toe. Een enorme vooruitgang. 

Onderaan deze foto staat: "Leerdam op het feestterrein, uitg. V.d. Boezem".
Zou deze foto gemaakt bij bij de feestelijke opening van het spoor? 















Fotograaf Tukker uit Gorinchem legde de locomotief (uit de serie Eos-Jordaens van 29 stuks) vast op het station van Leerdam. De locomotief is gebouwd tussen 1878 en 1883 door A. Borsig in Berlijn. De maximum snelheid is 90 kilometer per uur. 




































De Vijfheerenlanden, 9-12-1883













Nieuwe Gorinchemse Courant, 15-7-1888


Op 19 oktober 1892 ontspoort er een trein. 
Ook in 1897 en bij die ontsporing vallen verschillende gewonden. 








































De Leerdammer, 5-6-1897





























Het station in 1893, Regionaal Archief Gorinchem en [6477], Spoorwegen in Beeld, Spoorwegmuseum



Op 7 november 1904 viert stationschef Theodorus Coenraad Allot (1844-1919) zijn 25-jarig jubileum bij de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij.



De Leerdammer, 15-10-1904



Aankomst per trein bij station Leerdam, 1905-1906, Het Utrechts Archief 


Rond 1907 krijgt het station gasverlichting. Op de foto hieronder uit dat jaar in het midden al zichtbaar, links staat de ladder tegen de muur voor de aansluiting van een nieuwe lantaarn. Op de foto een aantal leden van het stations personeel, met mogelijk het gezin van de stationschef. 









Stationschef Gerrit Hendrik Hondelink (1865-1928) viert zijn 25-jarig jubileum in 1909. In 1912 viert hij zijn 'zilveren jubileum' als stationschef en in maart 1914 zou hij, bevorderd tot stationschef 2e klasse, overgeplaatst worden naar Uitgeest. 



De Leerdammer, 11-12-1909

De Vijfheerenlanden, 15-12-1909

Mevrouw Flora Brakband (1853-1935), weduwe van Walig den Hartog, beleeft een jaar later ook haar jubileum bij de H.IJ.S.Mij. Voor deze gelegenheid is haar wachthuisje versierd en kreeg ze cadeaus waaronder 6 stoelen en een servies. 

De Leerdammer, 13-7-1910



Gezicht op het H.S.M.-station Leerdam te Leerdam, 1910-1917, Het Utrechts Archief 



Station Leerdam, 1920, Regionaal Archief Gorinchem



Station Leerdam, 1920-1930, Het Utrechts Archief 















Gezicht op het N.S.-station Leerdam te Leerdam, 1925-1932, Het Utrechts Archief 
























































































In 1933 komt de heer R.V. van Eimeren, stationschef, om het leven als hij de rails oversteekt op het moment dat de laatste trein uit Gorinchem arriveert. 


Tijdens de Tweede Wereldoorlog sneuvelt het tweede spoor en wordt het gebruikt voor de wapenindustrie. 


In 1950 heeft de Leerdamse burgerij, uit dankbaarheid voor het naoorlogse herstel van de Betuwelijn, het gedenkraam aangeboden aan de Nederlandse Spoorwegen. Het raam was aangebracht boven de loketten in de stationshal en is ontworpen door Floris Meijdam, in die tijd assistent van Andries D. Copier. Twee mannenfiguren, de Nederalndse Spoorwegen en de stad Leerdam symboliserend, staan voor een achtergrond waarop de monumentale gebouwen, de nijverheid en de industrie van Leerdam zijn weergegeven. 



Afbeeldingen van de door Floris Meijdam vervaardigde glazen in het N.S.-station te Leerdam. Nederlandse Spoorwegen, fotograaf, 1983, Het Utrechts Archief


Winschoter Courant e.a., 27-05-1950






















N.S.-station, interieur, wachtkamer, augustus 1967, Nederlandse Spoorwegen, Het Utrechts Archief 


Begin jaren ’80 waren er plannen om het te slopen en te vervangen door nieuwbouw. Na protesten van de lokale bevolking kwam er weliswaar in 1987 een nieuw station (ontworpen door architect Cees Douma), maar naast het oude. Het nieuwe statonsgebouw werd gebouwd op de plek van het oude retirade gebouw (waarin de toiletten en de lampisterie waren; de opslagplaats voor de olie voor de lampen en reservelampen). 


Nederlands Dagblad, 28-3-1987





Het oude stationsgebouw werd jarenlang beheerd door de gemeente. Het was jarenlang een atelierruimte voor kunstenaars "Kunststation Leerdam”. 

In de loop van de jaren is het station maar weinig van uiterlijk veranderd. Wel is het versoberd, maar de houten details rond de dakranden zijn bewaard gebleven. Rond het jaar 2000 was het oude stationsgebouw in slechte staat, maar gelukkig is het daarna weer opgeknapt.

Het oude stationsgebouw werd restaurant. Tussen 2010 en 2012 was brasserie Villa Brazza er gevestigd. Daarna was het een tijd lang de locatie van het Grieks Mediterraan restaurant Grand Athina. En op dit moment is het een vestiging van restaurant Heinde Leerdam.

Het raam met kunstwerk van Floris Meijdam, zou zijn overgebracht naar de collectie van het Spoorwegmuseum.



Het tweede stationsgebouw in Leerdam (1987) van architect Cees Douma,
bron: Wikimedia, foto juni 2006


@Heidi Timmer




Bronnen:





Reacties

Populaire posts van deze blog

Pel Marinus van Gent (1894-1949), geschiedenisschrijver van Leerdam

Bernard Johan ter Haar, grondlegger van de NV Ter Haar en Schuijt (1866-1934)

De katholieke kerk (Kerk van de H. Maria Onbevlekt Ontvangen) en begraafplaats (Sint Barbara) in Leerdam